Februar 2016 var vi i Amsterdam, for å besøke FITC konferansen for første gang. Konferansen gikk over to dager fylt med foredrag om film, animasjon, design og teknologi og mye mer. 

Stefan Sagmeister - Why beauty matters

Stefan snakket om hvorfor godt design er viktig i alle former, fra arkitektur til middagsservise. Han drar frem Adolf Loos som et skrekkeksempel på hvordan modernismen skyter seg selv i foten ved å være så funksjonelt at det blir disfunksjonelt fordi det ikke er "fint". Et eksempel Stefan nevner er undergrundsbanen i München og sammenligner denne med undergrunden i Moskva. På grunn av de forseggjorte fasadene i undergrunden i Moskva ble disse en turistatraksjon der folk tar frem kameraet, mens i München er alle stasjonene like, monotone og kjedelige.

stefan

Wouter Verweirder - Building Bridges

Wouter jobber med interaktive installasjoner og opplevelser. Vi merket fort at dette kom til å bli en "nerdete" presentasjon, mens vi ventet på at foredraget skulle starte drev nemlig Wouter å justerte presentasjonen sin i ren kode. Vi fikk også beskjed om å logge på en nettadresse der vi kunne følge med på presentasjonen og ble utfordret med noen interaktive konkurranser. 

Vi fikk en god presentasjon av et Kinekt prosjekt han har jobbet med, hvilke utfordringer han møtte og og hvordan han løste disse. 

WouterVerweirder

FutureDeluxe

James Callahan & Andrew Jones, begge kreative ledere hos FutureDeluxe, stilte opp med masse sexy 3D og en hel drøss av fine prosjekter. Som studio bruker de veldig mye tid på forarbeid og research. Enten om det er kundeprosjekt eller personlige prosjekt bruker de 30% av budsjettet på R&D og testing, enten av ny teknologi, teknikker eller prosesser. I løpet av denne tidlige idefasen generer de veldig mye materiale, som igjen kan inspirere kunden eller være et utgangspunkt til nye prosjekter. 

They don't know what they what until you show them.

Ved å raskt kunne generere mye forskjellige stiler og uttrykk, kan de presentere nye ideer til kunden. En av teknikkene de har eksperimentert med er å generere bilder ved bruk av kode, med programmer som processing. På den måten får man nye uttrykk bare ved å gjøre små endringer i koden. 

 

futuredeluxe

North Kingdom - Marcus Ivarsson

Fra nabolandet vårt har vi Marcus Ivarsson som er kreativ leder hos North Kingdom. Dette var andre gangen vi var på en presentasjon fra denne flotte gjengen (første gangen var i Barcelona på OFFF i 2013). North kingdom har hatt et voldsomt fokus på kvalitet og brukeropplevelser og det gjenspeiles i deres kundeportefølje (google, LEGO og Disney for å nevne noen) Noe som er litt ekstra spennende er at de startet firmaet i Skellefteå i Sverige og det er faktisk på samme breddegrad som Steinkjer. 

 

northkingdom

The Notion of digital Empathy - Yifei Chai

Med inspirasjon fra heksekunsten jobbet Yifei med avgangsprosjektet sitt fra Royal College of Art and Imperial College i London. The Pretender Project, prosjektet lar  et menneske kontrollere kroppen til et annet menneske. Prosjektet har vekt stor interesse og har fått støtte fra det prisvinnende innovasjonsselskapet Unit9 i England for å videreutvikle prosjektet. 

Det var merkbart at dette er et kontroversielt prosjekt, under foredraget ble Yifei møtt med skepsis av publikum om bruksområdene av prosjektet. Vi fikk en demo av prototypen, der en heldig frivillig fikk armen sin kontrollert av Yifei. 
Det er mulig å tenke seg mange bruksområder for et slikt produkt, bl.a. innen helse, men selvsakt også innen spill, opplevelsesteknologi og VR.

 

The Pretender Project explores what it means to control and to be controlled. As individuals step into the body of another person, they experience real social interactions and have the opportunity to assume the physical behaviours—and in the long term even personalities—of someone else without physical restrictions.

yifei

 

Mr. Bingo

Mr. Bingo møtte vi for første gang i Brighton i 2014. Designeren har i løpet av de siste årene prøvd å gå bort fra kommersielle prosjekter og kunder for å heller livnære seg av egeninisjierte prosjekter. Han er muligens mest kjent for sitt prosjekt "Hate Mail", der han sender selvdesignete fornermelser i postkortformat. Dette ble såpass populært at han nå kun åpner for bestilling et par ganger i året. I 2015 lanserte han et kickstarterprosjekt for å få publisert en bok med alle postkortdesignene sine. Vi kjøpte boka og fikk får egen personlige fornermelse. 

bok_mrbingo

aaron

Aaron Draplin

Jeg mener at man kan si noe om et foredrag bare ved å se på antallet slides i presentasjonen. Aaron Draplin fra Draplin Design Company hadde 251 slides i presentasjonen sin! Vi fikk en fin presentasjon av hvordan han startet som designer i bladet Snowboarder og hvordan han gikk videre til å starte sitt eget selskap som er kjent for de tykklinjede logoene og nostalgiske design inspirerte uttrykkene. Bortsett fra sine designoppdrag, som bl.a. inkluderer kunder NASA, Nike og Barack Obama er han også kjent for Field Notes, notatbøkene som kommer i et kjekt lommeformat. 

Robotic Dresses - Anouk Wipprecht

Selv om jeg kanskje ikke er den som er mest interessert i kjoler var det mye spennende å ta med seg fra foredraget til Anouk, hiteck motedesigneren fra Nederland. Med mikrokontrollere, sensorer og servoer lager hu kjoler som reagerer å omgivelsene sine. 

Anouk

ashthorp2

Ash Thorp

Vi fikk en kjappversjon av livshistorien til Ash, hvordan oppveksten hans var, de første jobbene som servitør, byggningsarbeider og tattovørlærling før han fikk gjennombruddet sitt da han startet hos Prologue. Etter ca. ett år hos Prologue startet han for seg selv som freelancer. Ash har en fantastisk protefølje som consept designer, med prosjekter som Sherlock Holmes, Thor, Iron Man og James Bond - Specter for å nevne noen. Han jobber for tiden på et eget filmprosjekt, Lost Boys, sammen med Post Panic. Han har også vært med på å starte opp Learn Squared, en online skole dervet av noen av de beste designerne i bransjen i dag. 

Under foredraget var mye av fokuset hvordan Ash strukturer hverdagen, med tanke på jobb, alle de forskjellige prosjektene han har, i tillegg til privatlivet og familien. Ash bruker lister for det meste og har laget seg et veldig strengt system der listene styrer tidsbruken hans. Dette er et nivå av selvdisiplin man bare kan drømme om.